Już ponad połowa polskich internautów, robi zakupy on-line a wartość polskiego rynku e-commerce wyceniana jest na 27 miliardów zł. Dzięki gotowym i w pełni funkcjonującym platformom próg wejścia na rynek sprzedaży internetowej jest bardzo niski. Portale aukcyjne to rynek, którego nie można ominąć jednak aby w pełni rozwinąć skrzydła sprzedaży internetowej, konieczne jest prowadzenie własnego i niezależnego e-sklepu na odrębnej platformie. Czym zatem należy kierować się przy wyborze tej właściwej?

 

Klienci chcą już nie tylko oglądać mobilnie

Jeden z ciekawszych trendów ostatnich kilku lat to bardzo dynamiczny wzrost sesji
i transakcji generowanych na smartfonach i tabletach do których nowoczesne platformy
e-commerce niewątpliwie muszą być dostosowane. Jak się okazuje klienci coraz bardziej są świadomi zakupów online i poza tym, że chcą przeglądać produkty online, chcą również porównywać, kupować, płacić i monitorować zamówienia. Tylko w ostatnim roku ruch mobilny na stronach e-sklepów wzrósł ponad dwukrotnie, podczas gdy wzrost sesji na desktopach to zaledwie 12%. To co istotne z biznesowego punktu widzenia to fakt, że wraz ze wzrostem sesji mobilnych o 110% wzrosła liczba zawieranych mobilnie transakcji. Jeszcze całkiem niedawno różnica pomiędzy użytkownikami desktopu i mobile była bardzo wyraźna. Obecnie dynamika wzrostu ruchu mobilnego w e-sklepach jest tak wysoka, iż można szacować w przyszłym roku prawie 50% udział klientów mobilnych, a to oznacza, że mobilne wersje sklepów muszą być co najmniej tak intuicyjne i funkcjonalne jak desktopowe. Nie wszystkie sklepy są jeszcze gotowe na przyjęcie swoich klientów i przedstawienie im swojej bogatej oferty jedynie na ekranie 5-calowego smartfona.

Filozofia „Mobile-First” i intuicyjność kupowania

Duża rzesza użytkowników zmusza e-sklepy do stworzenia przyjaznego środowiska, w którym zakupy stają się przyjemne, a klientowi oferowane jest dokładnie to, czego szuka. Pierwsza najważniejsza cecha nowoczesnego oprogramowania e-commerce to znakomite dostosowanie do urządzeń mobilnych – nie tylko pod względem wizualnym, ale i funkcjonalnym. Część sklepów, które projektowało swoje platformy w sposób klasyczny, czyli  „desktop first” – zmuszonych jest do okrajania swoich stron tak, aby dopasować je do mniejszych ekranów lub tworzą odrębne wersje serwisów mobilnych. Możliwości urządzeń mobilnych stale rosną, zatem lepszym kierunkiem jest projektowanie platform dedykowanych najpierw na urządzenia mobilne, których znaczenie tak dynamicznie rośnie, a następnie rozszerzanie ich możliwości na tablety i na końcu na desktopy. Dobrym rozwiązaniem są także aplikacje mobilne, przy czym powinny one stanowić rozszerzenie serwisu, a nie alternatywę do mobilnej strony. W przeciwnym razie pozyskanie nowych klientów (mobilnych) będzie musiało być poprzedzone pozyskaniem użytkowników aplikacji, co wydłuża drogę pozyskania klienta. Warto jednak wspomnieć , że aplikacja ma liczne zalety np. możliwość powiadomień o zamówieniach w czasie rzeczywistym, jak również może stanowić dodatkowy i bardzo spersonalizowany kanał komunikacji e-konsument – e-sklep. Jest to zatem dobre uzupełnienie mobilnej strony oraz dobre narzędzie do budowania trwałych relacji z klientem. Wygląd i intuicyjne oprogramowanie e-commerce to jednak część sukcesu. Przed finalizacją transakcji użytkownik musi otrzymać wygodne narzędzie do wyszukiwania – dobrą praktyką jest udostępnienie klientom aktywnej wyszukiwarki, dzięki której łatwo przenieść się nie tylko na kartę konkretnego produktu ale i grupę produktów, informacje o dostawie czy regulaminach. Taka funkcjonalność jest szczególnie polecana dla rozbudowanych sklepów z szeroką ofertą i licznymi informacjami. Po wyborze produktów, naturalnym i kolejnym krokiem jest koszyk – w tym miejscu dochodzi do realizacji transakcji, musi być to zatem miejsce bardzo czytelne i intuicyjne. Możliwości platform dedykowanych pozwalają na zastosowanie wszystkich najlepszych praktyk w tym zakresie. Absolutnie niezbędnym elementem jest oczywiście bezpieczeństwo klienta – raz utracone zaufanie ciężko odbudować. Klienci powierzają sklepom informacje o swoich danych, adresach czy numerach kart kredytowych – niezbędne jest zatem korzystanie z najnowszych certyfikatów SSL, które zabezpieczą dane Klienta wprowadzane w formularzach.

Dedykowane platformy e-commerce odpowiedzią na wymagania rynku

Platforma, na której funkcjonuje sklep wirtualny to odpowiednik wnętrza tradycyjnego sklepu. Ważne są nie tylko wrażenia estetyczne, ale i odpowiednia ekspozycja towaru, porządek i właściwa obsługa. Na rynku dostępnych jest wiele platform sprzedażowych – warto wybrać właściwą, która będzie dobrze dostosowana do charakteru e-sklepu i rozmiaru biznesu. Podstawowa klasyfikacja to podział na platformy typu SaaS, gdzie dostęp do gotowego rozwiązania wykupuje się w ramach usługi lub model typu self-hosted, który zakłada kupno gotowej platformy z możliwością korzystania z niej przez nieograniczony okres czasu na własnym serwerze. Liderzy rynku pracują w dużej mierze na dedykowanych rozwiązaniach. To one posiadają najwięcej funkcjonalności i są najbardziej elastyczne do zmieniających się wymagań rynku. Dedykowane oprogramowania e-commerce idealnie odpowiadają na zmieniające się potrzeby klientów. Internetową galerię handlową – Mall.pl każdego miesiąca odwiedza 700 tyś. użytkowników, w okresie świątecznym ponad dwukrotnie więcej i przy tej skali ilości odwiedzin w zestawieniu z prawie 400 tyś. użytkowników rocznie trudno byłoby obsłużyć bez dedykowanego rozwiązania ułatwiającego nie tylko monitorowanie całego procesu, ale także pozwalającego na bliższe poznanie preferencji zakupowych klientów. Dynamika wzrostu jest bardzo wysoka i praca na dedykowanej platformie, którą można stale rozwijać jest w tym przypadku niezbędna. Dedykowane platformy to świetne rozwiązanie dla liderów rynku z bardzo szeroką ofertą, tak jak w przypadku Mall.pl, gdzie klienci mogą wybierać spośród 90 000 produktów w 16 kategoriach tematycznych.  Z kolei w przypadku start-upów, małych e-sklepów, lub e-sklepów specjalistycznych z wąską ofertą – korzystniejszym rozwiązaniem będzie Software as a Service.

Niewątpliwie największą zaletą platform dedykowanych są ich możliwości dostosowywania
i integracjami z innymi systemami, duża elastyczność. Dobra prezentacja produktów sklepu, jasne i łatwo dostępne informacje o produktach i zakupach to także mniej zapytań klientów, co w dłuższej perspektywie czasu i po zwiększeniu skali biznesu, skutkuje redukcją kosztów obsługi. Należy jednak zwrócić uwagę na możliwe ograniczenia – pierwszym jest optymalizacja. Liczne funkcjonalności mogą znacznie obciążać system a brak płynności działania serwisu, często może niestety skończyć się porzuceniem koszyka. Innym czynnikiem ograniczającym jest konieczność projektowania każdej nowej funkcjonalności od początku. Na platformach dedykowanych zmiany nie są ograniczone przez właściciela oprogramowania jednak czasami niewielka zmiana lub wdrożenie drobnej funkcjonalności rośnie do rangi „projektu”, co opóźnia realizację. Decyzja o wyborze oprogramowania oczywiście pozostaje po stronie właściciela sklepu, ale np. w przypadku start-upów, które muszą szybko gonić liderów – lepiej bazować na sprawdzonym i gotowym rozwiązaniu, kosztem nawet mniejszych możliwości.