LinkedIn do serwis społecznościowy, który wyraźnie odznacza się na tle innych. Przesiąknięty merytoryką i zdominowany przez profesjonalizm stanowi doskonałą platformę do komunikacji dla każdej firmy. O tym co należy wiedzieć, zanim pójdzie się tą drogą zawarto w odpowiedziach na 4 podstawowe pytania.  

  1. Prawie wszyscy wiemy do czego służy FB. Jednak LinkedIn już niekoniecznie. O co chodzi w tym serwisie?

Z pozoru LinkedIn to tylko kolejny serwis społecznościowy, jednak wyróżnia go coś istotnego. To serwis społecznościowy przeznaczony dla profesjonalistów do komunikacji b2b. Założony przeszło 15 lat temu, początkowo skupiał się na wsparciu biznesu (kiedyś głównie na rekrutacji), jednak dziś kreuje nowy wymiar networkingu. Do dyspozycji użytkowników oddaje coraz więcej narzędzi do edukacji, zarządzania personelem i/lub klientami i analityki oraz rozwiązania klasy business intelligence.

LinkedIn cieszy się ogromną popularnością – 570 mln (w tym 3,5 mln w Polsce) osób posiada konto w tym serwisie. Śmiało można stwierdzić, że spełnia on swoją rolę, ponieważ aż 94% rekruterów używa go do szukania i sprawdzania kandydatów. Serwis stanowi więc swego rodzaju źródło kontaktów biznesowych. Z jednej strony to wielka baza klientów, z drugiej pracowników. W ramach promocji własnej osoby, firmy oraz marki mogą oni budować relacje biznesowe, rozszerzać działalność na nowe rynki, a także angażować do współpracy. Możliwości jest sporo.

 

  1. Do czego może posłużyć nam LinkedIn? Jakie są jego zalety i możliwości?

Konto firmowe na LinkedIn oferuje szereg możliwości. Ogólnie rzecz biorąc pozwala zaistnieć firmie w internetowym środowisku profesjonalistów i promować biznes wśród potencjalnych klientów. Zagłębiając się w szczegóły odkrywamy, że za pośrednictwem LinkedIn firma ma możliwość nawiązywać cenne kontakty, publikować oferty pracy, rekrutować, prezentować sukcesy oraz udział w ważnych wydarzeniach branżowych, informować o podjętej współpracy, bądź partnerstwie. Za sprawą publikacji interesującego contentu firma może budować rolę eksperta, a także generować leady. Profesjonalna komunikacja stanowi wsparcie w realizacji założeń social selling oraz działań b2b. W ramach tych ostatnich można zachęcać do zapoznania się z firmą/ofertą partnera biznesowego, promować konkretne produkty/usługi, czy też informować o planach dotyczących współpracy. LinkedIn daje wreszcie możliwość prowadzenia komunikacji wewnętrznej. Dzięki możliwości wyboru grupy odbiorczej publikowanej treści, wybrane posty można kierować tylko do własnego zespołu.

Za największą zaletę LinkedIn należy uznać fakt, iż tworzy go profesjonalne środowisko osób zaangażowanych w pracę. Mimo, że jest to serwis społecznościowy, traktowany jest poważnie, publikowane w nim treści są merytoryczne, użytkownicy nastawieni są na dzielenie się i poszukiwanie informacji z zakresu interesujących ich obszarów biznesowych.

Warto wspomnieć też o tym, że prowadzona na LinkedIn komunikacja firmy powinna być wspierana przez jej pracowników. Jeśli tak się dzieje, biznes zyskuje ludzkiego oblicza, przestaje być bezduszną instytucją, a staje się tworem kreowanym przez ludzi. To ważne przez wzgląd na to, że żyjemy w czasach, w których bardziej ufamy ludziom niż markom. LinkedIn wykorzystuje to konsekwentnie rozbudowując narzędzia i funkcje, które umożliwiają większą skuteczności w znajdowaniu i nawiązywaniu relacji z ludźmi, którzy są dla biznesu istotni.

 

  1. Dlaczego firma powinna być obecna na LinkedIn i w jaki sposób możemy ją wykorzystać do celów biznesowych?

O tym, czy firma powinna być obecna na LinkedIn nie trzeba przekonywać. Powinna! Głównie z uwagi na możliwość realizacji celów komunikacyjnych i biznesowych. Serwis ten jest jedną z bardziej wartościowych platform, za sprawą której można te cele realizować.

Sposób, w jaki należy się za to zabrać zależy od kilku czynników oraz potrzeb firmy. Najczęściej jednak LinkedIn wykorzystywany jest do:

rekrutacji – ta rola serwisu będzie stale przybierała na sile z uwagi na dostępne narzędzia dla rekruterów, takie jak Talent Hub (zaprojektowany z myślą o średnich i dużych firmach, po wprowadzeniu podstawowych informacji na temat stanowiska wyszukuje najlepiej dopasowanych kandydatów) czy Talent Insight (podpowiada gdzie relokować zespół specjalistów, wskazuje jakich umiejętności brakuje w zespole, pokazuje jak firma wypada na tle konkurencji, np. w temacie wysokości płac).  Nie bez znaczenia pozostaje fakt polityki rozwoju serwisu. Niedawno LinkedIn kupił kalifornijski startup GLINT, który zajmuje się zaawansowanymi ankietami wśród pracowników. Na pierwszy rzut oka są to proste ankiety, jednak wsparte sztuczną inteligencją, dzięki której analizują nastroje wewnątrz organizacji czy zaangażowanie pracowników. Na podstawie zebranych danych prezentuje wnioski, pomaga dostrzec szanse na rozwój poszczególnych członków zespołu, a także przewidzieć ryzyko odejścia.

nawiązywania i utrzymywania relacji b2b – LinkedIn nie tylko umożliwia wyszukanie potencjalnych partnerów biznesowych, ale też nawiązanie kontaktu, jak i dbanie o relację. Firmowe konto uzupełniane w merytoryczne i wartościowe treści daje dowód na to, że firma jest godnym zaufania, aktywnym uczestnikiem życia swojej branży. Dzięki temu sama stwarza sobie szanse na otrzymywanie większej ilości zapytań od potencjalnych klientów. Łatwiej jest jej nawiązać z nimi kontakt lub uzyskać odpowiedź na wysłaną wiadomość.

komunikacji wewnętrznej – segmentacja komunikacji do określonych grup użytkowników pozwala pokazywać posty wybranym grupom użytkowników, np. własnym pracownikom. Dzięki temu firmowe konto na LinkedIn może stać się wewnętrznym forum, służącym do informowania, angażowania czy wspierania własnego zespołu. To nie tylko zewnętrzna tablica ogłoszeń, ponieważ umożliwia wymianę treści, a co za tym idzie zbieranie feedbacku.

komunikacji zewnętrznej – za sprawą postów publicznych, firma może informować branżę o własnych poczynaniach, zainteresowaniach, planach i realizacjach. W ten sposób nie tylko pokazuje, że trzyma rękę na branżowym pulsie, ale też odnosi sukcesy, rozwija się, potrafi angażować ludzi, zabiera głos w ważkich tematach, co finalnie sprowadza się do budowania roli eksperta.

kampanii employer branding – LinkedIn stanowi w tym temacie nie tylko kolejną platformę, na której można stosować powszechnie znane narzędzia do employer branding, ale też dostawcę własnych. Mowa tu o Recruiter System Connect (RSC), narzędziu, które działa jako pomost pomiędzy systemami ATS (systemami śledzenia aplikacji). Ich zadania są bardzo podobne do systemów CRM, jednak służą do zarządzania relacjami z kandydatami do pracy.

 

  1. W jaki sposób powinniśmy się przygotować i na co zwrócić szczególną uwagę rozpoczynając naszą przygodę z firmowym profilem na LinkedIn?

Przede wszystkim musimy odpowiedzieć sobie na pytanie „po co nam profil na LinkedIn?”. Innymi słowy, jaki cel chcemy przez to osiągnąć. Nieco inaczej będzie wyglądać konto firmy, która chce budować rolę eksperta niż takiej, która szuka wsparcia w rekrutacji pracowników.

Koniecznie trzeba przygotować strategię komunikacji. Oczywiście treści poszczególnych postów będą z reguły tworzone na bieżąco, jednak wcześniej należy ustalić o czym i w jaki sposób firma będzie komunikować. To ważne, ponieważ opublikowane treści będą służyć użytkownikom serwisu jak swoista kopalnia informacji o firmie, a także odzwierciedlać jej politykę informacyjną.

Zanim rozpocznie się aktywną komunikację na LinkedIn, warto opracować sobie reguły postepowania w różnych okolicznościach. Polecenia i komentarze o pozytywnym charakterze wzmocnią kreowany wizerunek, jednak niepochlebne opinie mogą okazać się bardzo problematyczne. W skrajnych przypadkach mogą być nawet iskrą zapalną kryzysu wizerunkowego. Łatwiej będzie go uniknąć, kiedy zawczasu powstanie lista potencjalnych scenariuszy, jakie mogą mieć miejsce na koncie firmowym.

Prowadzenie firmowego konta będzie o wiele skuteczniejsze, jeśli zaangażują się w to pracownicy firmy. Sam LinkedIn przyznaje, że ich posty zyskują 10-krotnie większe zasięgi niż posty firm. Wsparcie członków zespołu okazuje się więc być w tym przypadku niezwykle cenne. Warto więc uprzedzić pracowników, że planowane jest założenie firmowego konta na LinkedIn, zapewnić, że wszelkie głosy i komentarze będą tam mile widziane i zachęcić do aktywności.