Zakupy w internecie to już niemal codzienność. Polacy coraz chętniej i więcej kupują online. Z miesiąca na miesiąc rośnie też liczba sklepów internetowych. Związana z tego typu zakupami wygoda oraz spora oszczędność czasu, przy obecnym tempie życia nabierają kluczowego znaczenia. Jak wybrać sprawdzony sklep internetowy i jak kupować, by nie dać się oszukać i być zadowolonym z zakupów?

 

W polskich sklepach internetowych można obecnie kupić już praktycznie wszystko. Od zamówienia kompletu opon samochodowych, poprzez buty i ubrania, po wszelkiej maści sprzęt domowy, skończywszy na kosmetykach, czy nawet wypadach na quady. Atutem takich zakupów, oprócz wygody, jest przede wszystkim cena. Mimo oczywistych zalet wielu Polaków w dalszym ciągu ma opory przed kupowaniem na odległość. Obawiają się, że nie widząc sprzedawcy i nie mogąc dotknąć produktu, mogą zostać oszukani. A okazuje się, że najczęściej wystarczy raz dokonać zakupu w internecie, aby wyzbyć się nieuzasadnionych obaw. Od czego więc zacząć i na co zwracać uwagę przy wyborze sklepu internetowego?

Wiarygodność sklepu ponad wszystko

Przede wszystkim należy sprawdzić podstawowe dane sklepu – w szczególności jego adres, telefon i mail kontaktowy, numer KRS oraz organ, który zarejestrował działalność. Brak tych informacji na stronie powinien być dla kupującego sygnałem ostrzegawczym. Dla bardziej przezornych wskazane jest również skorzystanie z wybranej formy kontaktu z zapytaniem o poszukiwany produkt i przy okazji sprawdzenie kontaktu ze sklepem. Warto także sprawdzić, czy oferta sklepu znajduje się w którejś z porównywarek cen, takich jak na przykład Ceneo.pl. Aby bowiem znaleźć się w takim serwisie, sklep musi spełnić dużo warunków, w tym chociażby posiadać wszystkie wyżej wymienione informacje widoczne dla kupujących.

Warto czytać regulamin

Na stronie internetowej powinien znajdować się regulamin sklepu. Upewniajmy się, czy taki dokument istnieje i jest dla nas zrozumiały oraz czytelny. Pomimo z reguły jego sporej obszerności, naprawdę warto zagłębić się w jego treść.

Każdy sprzedawca jest zobowiązany prawem do opublikowania regulaminu szczegółowo określającego wszelkie zasady związane z umowami zakupów przez internet.

Regulamin powinien zawierać między innymi informacje o tym jak wygląda procedura reklamacyjna, w jaki sposób możemy zwrócić towar, a także co możemy zrobić, jeśli będziemy mieć problem z odbiorem naszej przesyłki.

Bezpieczeństwo logowania

Dodatkowo dbając o swoje bezpieczeństwo i przede wszystkim ochronę swoich danych osobowych, pamiętajmy by w każdym przypadku, gdy wypełniamy jakiekolwiek formularze zwrócić uwagę, czy w przeglądarce na początku adresu witryny pojawia się “https” zamiast “http”. Ponadto, połączenie na stronie logowania powinno być szyfrowane, co potwierdza symbol zamkniętej kłódki w prawym, dolnym rogu okna przeglądarki. Pamiętajmy także aby zawsze wylogowywać się ze strony płatności. Robiąc zakupy w sklepie, co do którego jeszcze nie nabraliśmy pewności, zachowajmy wszelką korespondencję ze sprzedającym oraz wszelkie dokumenty świadczące o potwierdzeniu zakupu.

Siła opinii kupujących

Koniecznie sprawdźmy czy wybrany przez nas sklep posiada opinie i rekomendacje od innych kupujących. Dzięki bogactwu internetu, możemy w łatwy sposób zweryfikować to, co o sklepie mówi się w sieci. Naprzeciw kupującym wychodzą programy do zbierania opinii, jak na przykład Program Zaufane Opinie Ceneo.pl. Wyróżnia go przede wszystkim fakt, że opinie pochodzą od tych użytkowników, którzy faktycznie dokonali zakupu w danym sklepie. Użytkownik ma więc pewność, że komentarz który czyta, nie został napisany przez samego sprzedawcę czy też konkurencję.

Polacy coraz bardziej wyzbywają się obaw przed kupowaniem online, uczą się jak to robić i przekonują się do ich zalet. Jak pokazują badania, przy wyborze sklepu nie tylko cena się liczy. Kupujący coraz większą wagę przykładają do jakości obsługi klienta w sklepach, wygody zakupów, szerokiego asortymentu dostępnego w danej chwili, jak i możliwości odbioru osobistego.